ANNA BUDZANOWSKA (Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki): Największą siłą projektu jest stworzenie pierwszego, realnego programu dwutorowej kariery dla najlepszych polskich sportowców. NRA daje szansę na harmonijne łączenie kariery sportowej z kształceniem na studiach wyższych. Innymi słowy, treningi i plany startowe nie konkurują już z programem studiów. Sportowcy koncentrując się na celach sportowych, nie muszą rezygnować z kształcenia na wybranym kierunku studiów, lecz mogą równolegle do startów w największych imprezach mistrzowskich budować również profesjonalną ścieżkę kariery. NRA przewiduje dofinansowanie na organizację dodatkowych zajęć dydaktycznych dedykowanych studentom-sportowcom będącym w trakcie kariery sportowej. Indywidualna forma organizacji studiów pozwala na połączenie obu tych sfer.
Na jakie wsparcie konkretnie mogą liczyć studenci łączący naukę ze sportem wyczynowym?
Środki finansowe przekazane na projekt Narodowej Reprezentacji Akademickiej kierowane są bezpośrednio do uczelni, na której studiują studenci-sportowcy, zarówno ci pełnosprawni, jak i niepełnosprawni. Pieniądze te przeznaczone są na dofinansowanie procesu kształcenia w formie indywidualnej organizacji studiów wspomnianych studentów. Indywidualny program studiów charakteryzuje się doborem treści i form kształcenia w zakresie pozwalającym na kontynuowanie oraz rozwijanie kariery sportowej z uwzględnieniem ustalonych dla danego kierunku efektów nauczania. Środki naliczane będą corocznie na każdego uprawnionego do udziału w projekcie studenta-sportowca w kwocie do 18 tysięcy złotych + do 10 procent kosztów pośrednich, czyli w pięcioletnim systemie kształcenia (np. 3 lata licencjat, 2 lata studia magisterskie) to kwota bliska 100 tysięcy złotych. Przeznaczone środki finansowe pozwalają na indywidualną organizację studiów studenta w szczególności poprzez indywidualne przygotowanie i dobór treści oraz form kształcenia w zakresie pozwalającym na kontynuowanie i rozwijanie kariery sportowej z uwzględnieniem ustalonych dla danego kierunku efektów nauczania. Uwzględnia się również prowadzenie form kształcenia na odległość, co umożliwia osiągnięcie ustalonych dla danego kierunku efektów nauczania. Ponadto możliwe będzie przeznaczenie nie więcej niż 10 godzin na spotkania z tutorem lub opiekunem dydaktycznym studenta-sportowca do wykorzystania w ciągu roku kalendarzowego, na który zostanie przyznane dofinansowanie.
Projekt funkcjonuje od października ubiegłego roku. Jak został przyjęty przez środowisko akademickie?
Otrzymaliśmy wiele bardzo pozytywnych opinii zarówno od środowiska akademickiego, jak i sportowego. Przede wszystkim ze względu na możliwości, jakie projekt stwarza młodym sportowcom. Dzięki niemu mogą oni przygotowywać się na treningach, by sięgać po zwycięstwa nie czyniąc tego kosztem wiedzy i umiejętności zdobywanych na studiach. Pozytywne reakcje otrzymaliśmy od uczelni i studentów, stąd jednoznaczna decyzja o kontynuacji projektu NRA.
Coś jeszcze trzeba poprawić w działaniu tego projektu?
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniu beneficjentowi Ministerstwo zmieniło kilka elektów NRA w stosunku do pierwszej edycji. Po pierwsze umożliwiono – na wniosek uczelni – przeznaczenie niewykorzystanych środków przyznanych w danym roku na studenta-sportowca na studia I stopnia bez konieczności zwrotu środków, pod warunkiem kontynuowania przez niego studiów II stopnia na tej samej uczelni. Po drugie dodano informację o możliwości organizowania dodatkowych zajęć i konsultacji studentom, którzy uzyskali absolutorium, z tym że do dnia obrony pracy dyplomowej, która odbędzie się do końca roku akademickiego, w którym student absolutorium uzyskał. Ponadto doprecyzowano kwestie dotyczące możliwości objęcia wsparciem studenta-sportowca realizującego program kształcenia na jednym kierunku, do momentu ukończenia studiów na tym kierunku. Dotyczy to studentów-sportowców, którzy nie ukończyli studiów danego stopnia na innym kierunku niż wskazany we wniosku. Wskazano, że w przypadku, gdy dany student studiuje równolegle na dwóch kierunkach, zarówno w tej samej, jak i różnych uczelniach, decyzję o wyborze kierunku, na którym może zostać przyznane dofinansowanie, podejmuje student. Co więcej, doprecyzowano listę imprez sportowych kwalifikujących do programu, w szczególności w zakresie sportu osób z niepełnosprawnościami.
Czy wśród studentów zaczyna zmieniać się podejście do kwestii dwutorowego rozwoju? Zdaje się, że chyba coraz większa liczba młodych ludzi dostrzega, iż sport wcale nie musi być przeszkodą na ścieżce edukacji?
Zdecydowanie zmiana podejścia jest zauważalna. Może o tym świadczyć zarówno liczba sportowców zainteresowanych projektem, jak i uczelni oraz ich profil. Do realizacji I edycji Narodowej Reprezentacji Akademickiej przystąpiły 42 uczelnie publiczne i niepubliczne, wsparcie otrzymało 412 studentów-sportowców na łączną kwotę 7 128 108 złotych. Pieniądze trafiły nie tylko do Akademii Wychowania Fizycznego, lecz także na uniwersytety, politechniki czy PWSZ.
Jak wygląda współpraca ministerstwa z AZS przy tworzeniu i realizacji projektu NRA?
Zarząd Główny Akademickiego Związku Sportowego został zaangażowany w prace nad tworzeniem głównych założeń projektu NRA w połowie 2019 roku. Na każdym etapie prac miał możliwość zgłoszenia uwag i propozycji. ZG AZS po uruchomieniu danej edycji, na dany rok kalendarzowy, przekazuje do Ministerstwa Edukacji i Nauki listę sportowców uprawnionych do udziału w projekcie. Na jej podstawie MNiSW weryfikuje wnioski o dofinansowanie składane przez uczelnie. AZS ma także możliwość zgłoszenia sportowców, którzy nie kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach projektu oraz do udziału w zajęciach grupowych organizowanych przez uczelnie dla uprawnionych studentów.
—
źródło tekstu: https://www.przegladsportowy.pl/